zondag 30 november 2008

weer eens een nieuwe jetser

Jaa mensen, zowaar gaat er twee keer deze maand een bericht de lucht in. Het is vandaag geweest dat ik mijn laatste vlucht op de ''mighty archer'' heb gevlogen. Zowaar mocht dit op de kist zijn waar het allemaal op begon, namelijk de ''november niner six two whiskey golf'' (N-962WG). Er wordt hier dus druk gestudeert voor het volgende toestel dat maandag voor me staat te wachten, dit is de piper arrow, essentieel hetzelfde als de archer, maar hij heeft 20 pk meer, geen carburateur maar injectie, intrekbaar landingsgestel en geavanceerdere mogelijkheden voor navigatie, dit is ook de kist waar mijn amerika traject op zal eindigen.

Er resten nog acht vluchten in het VFR traject voor mij, waarvan de laatste twee checks zijn, de eindchecks. Daarna wacht het IFR traject, het instrumentvliegen, hetgeen 29 vliegbeurtjes telt en acht simulator beurtjes. Over het algemeen gaat dit sneller dan het VFR traject, dus een terugkeer naar nederland vroeg in het volgende jaar is te verwachten.

Het leven hier gaat verder allemaal wel z'n gangetje, we hebben net thanksgiving achter de rug, waarop we traditiegetrouw (in amerika althans) een dikke turkey (25 pond) klaar hebben zitten stomen, waar vervolgens de halve gemeenschap van heeft mogen eten. Foto's en filpjes van dit festijn zullen ooit wel ergens op het internet het grote publiek bereiken (ik zal eens kijken wanneer ik tijd heb om die picasa bij te werken).

maar laat ik eens een goede update doen sinds mij laatste bericht. Toen was ik bij D26, sindsdien heb ik dus 27 t/m 38 gevlogen. Daarvan waren 6 beurtjes een solo en 1 beurt een check, die dus allemaal goed zijn verlopen. S35 (s staat voor solo) was een bijzondere solo, daarin moest ik een solovlucht cross country maken, hetgeen ik wel vaker heb gedaan, maar deze duurde vier uur, dus tijd zat om ergens ver weg te gaan. Omdat het rooster het toestond konden we met z'n vieren allemaal tegelijk naar lake havasu vliegen (KHII), en vervolgens de hele dag het vliegtuig houden, dus we hadden tijd zat om het lake op te zoeken en wat sightseeing te doen. Van het air center kregen we een gloednieuwe dodge charger mee om daar even rond te crossen. We hebben toen even het meer bekeken en even wat gegeten enzo alvorens terug te keren naar het vliegveld. Daar wachtte een waar spectakel op ons.

Op lake havasu municipal waren toen we terugkwamen 8 helikopters van het amerikaanse leger aanwezig. Ze waren op weg van een oefening naar hun thuisbasis. Het waren 5 apaches en 3 black hawks. De meereizende crew gaf ons een uitgebreide uileg over alles en we mochtten zelfs even op een apache staan, die dingen zijn echt immens groot! Maar goed, na hun vertrek in colonne was het voor ons de tijd om terug te gaan naar Falcon Flield (KFFZ). Dit was een mooie afsluiting van mijn solo periode, ik heb namelijk geen solo's meer. De enige solo die mij nog rest is de nachtsolo, die halverwege het IFR traject is.

Ik denk dat ik maar eens ga slapen nu, het is bij jullie in nederland nu 10:30, maar bij mij is het 2:30 (jaa hier wordt eindelijk weer eens genoten van het weekend)

Truste!!

Maarten

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Maarten,
Lijkt me inderdaad geweldig die laatste solo en het vliegtuigje waarin je die vloog, heb ik op de foto staan. Vlogen jullie ook in colonne net als die helicopters?
Zo'n turkey 'klaarstomen' lijkt me nog een hele klus waarvoor je ook moet beschikken over een huge oven lijkt me zo.
Op naar de volgende checks. veel succes.
Groetjes van mama

Anoniem zei

Heyy lieffie!
Nouu weer een mijlpaal gehaald! Knap hoor, ik ben trots op je!
Hiero gaat alles zijn gangetje..Ik ben me voor de verandering weer eens aan het vervelen op mijn werk. Kga er vandaag ook maar wat eerder een day callen..
Net of ik geen betere dingen te doen heb ofzo..haha
Dikke kuss van je zuss

Anoniem zei

Ha lieve Maarten,

Het heeft even geduurd, maar hier wordt ook druk gestudeer(t)...?
We zijn ons al aan het verheugen op je terugkomst.
Kom je met een boeing 747 of met de airbus???
Een helicopter lijkt me ook wel spectaculair. En dan landen bij oma in de wei.
Enfin alleen in kostuum is ook OK.
Wat zul je een dorst hebben. Bij ons staat het biertje ijskoud.

Dikke kus van Yvo, Miko en Lily

Anoniem zei

Ha Maarten,

Long time no see! Maar je vliegt nog vrolijk verder, zo te lezen. Ongetwijfeld ben je nu al bezig met het Kerstmenu (of is dat ook 'turkey' - eventueel 'cold turkey'?)

Zien we je voor de Carnaval?

Veel groeten van Jeannine